torsdag 28 juni 2018

Att vara turist i sin egen stad

När jag går genom Malmö stad tänker jag på vad man ser som turist i denna obeskrivligt vackra stad?


 Vad tänker de som går på stadens gator? De gator som sett förvandlingen från gammal arbetarstad med ett stolt folk som kämpade sig upp från dåliga arbetsvillkor i stadens fabriker - kanske främst Kockums mekaniska verkstad till dagens nybygge Malmö Arena, Emporia, Malmö Live etc. Det chica Malmö.  Min morfar jobbade på Kockums och varje dag cyklade han till jobbet. Mina morföräldrar hade inte körkort.






Kockumsarbetare på väg hem - tidigt 50-tal (kanske någon som är min morfar?)

Fortfarande finns det minnen kvar av den svunna arbetartiden i Malmö. Stortorget med sina underbara reklammålningar och hela Kockums området, som delvis fått ge plats åt de superfina lägenheterna i Dockan.


Att gammalt möte nytt tycker jag är så fascinerande, vet ingen stad som har så mycket nytt insprängt i den gamla arkitekturen som just Malmö. Kanske Berlin - där man tvingats bygga så eftersom så mycket förstördes under kriget. Där ruinerna fanns efter krigsslutet har nu vuxit upp superfräcka nya byggnader insprängda i allt det gamla. I Malmö var det inget krig som gjorde det utan här har man i stället använt sig av tomma platser, gamla parkeringsplatser, industrilokaler som inte finns alt blivit nytt i gammalt skal som ex Mazettihuset, där man fortfarande kan känna doften av choklad.


Stosande genom centrum av staden - ger mig alltid en nostalgisk känsla. Jag säger inte att det var bättre förr för det vet jag att det inte var. Idag har arbetarna bytts ut mot entreprenörerna. Det mångkulturella har gett stan färg och lyster, alla uteserveringar med all världens kök.  Gallerier, festivaler och t o m den gamla folkparken har levt upp. Detta ger mig enorm glädje och jag ser framemot att ge mina barnbarn en lustfylld känsla av denna fantastiska stad som jag älskar

 
En stad som är så starkt förknippad med mina morföräldrar och allt jag gjort som barn med dem. Väntat på bussen en tidig sommarmorgon - för att ta oss till en av stadens badstränder. Sitta i folkets park och mysa på en bänk.  Ta båten till Köpenhamn.. sommar och sol var det ju alltid när man var barn, precis som denna sommar. Länge sedan jag kände att det faktiskt var sommar såhär i Malmö, Kanske därför minnena blir starkare för att det är rätt sinnen som triggas, rätt dofter etc eller så är det så enkelt att jag faktiskt blivit mormor och funderar på vad det innebär?! 


.

 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar