söndag 1 juni 2014

Tips - till salu, "min" lägenhet i Malmö


Hittade denna lägenhet på nätet idag. Det känns extra kul att tipsa om denna. Jag har själv bott i en exakt likadan för 30 år sedan. Det mesta är bevarat och planlösningen är exakt som då förutom en enda liten detalj, kommer till den längre fram i inlägget. Första bilden är det största rummet, huvudvardagsrummet om man nu kan säga så. Där finns en liten balkong till höger om fönstren, en gammal i järn - jättefin. Fiskbensparketten är bevarad från tiden då jag bodde där. Det rummet man ser in i med gul soffa, är i detalj på bilden nedan.



Detta är naturlig fortsättning av det förra rummet, detta använde jag till musikrum och extra vardagsrum.

 
Här är köket och detta är den största förändringen. Här var ett gammalt kök med väldigt låg diskbänk. Gasspis och dessutom en egen köksingång - till husan. Dessa hus är så gamla att det fanns pigkammare och köksingång. Jättekul och pittoreskt. I samma hus fanns även femrumslägenheter med enormt stora rum, de var så fina.



Matrumsdelen som det ser ut numera.
 


En bättre bild över hur det ser ut nu, golvet här är nog originalträgolvet men det är svårt att se. Det fanns trägolv i hela köket men man kan ju ha gjort en annan lösning när det renoverades. Det blå golvet vid köksdelen vet jag inte vad det är - fanns inte då för 30 år sedan.


Här har vi då sovrummet, som egentligen är en pigkammare. Här var också en fin gammal balkong i järn på den tiden då jag bodde där, men ser att man gjort om det till ett vanligt fönster och tagit bort alla balkonger som vätte mot innergården.


Här är hallen och golvet där är också bevarat men ytterdörren är ny. Förr fanns det en trädörr med olikfärgat, blyinfattat glas men, antar att man satt in nya säkerhetsdörrar.


Här är toaletten och den är helt omgjord och dessutom flyttad. Tittar man på ritningen nedan var toaletten på "min" tid där klädkammaren är idag. Nuvarande toalett har tagit en del av det forna köket - där det tidigare var köksingång och trappa in från gården.


Bilderna från Erik Ohlsson, fastighetsförmedling. Där du kan se fler bilder där och läsa fakta om lägenheten!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar