onsdag 7 maj 2014

Köksrenovering del 3


 
 
När alla överskåp var byggda och satta på plats började vi att kakla nerifrån och upp. Kakel sattes även upp i mellanrummet mellan de skåp där fläkten så småningom skall sitta.
 
 
Valde en helt vit högglansig platta som är lite facetterad i kanterna. Mycket snygg tycker jag.
Finns på Hornbach.

 
Här är kaklet uppsatt och fogningen gjord. Fogen är också vit.
Ni ser att jag valt ett vitrinskåp i mitten som kommer att sitta precis ovanför vasken och i vitrinskåpet skall det sedan bli belysning. Luckorna är från IKEA och heter Bodum - fd Lidingö. Stommarna är Metod och de är uppsatta på nytt sätt, de hängs på en skena.
 
 
Väldigt dåligt upplösta bilder, tagna i lite halvmörker med min Iphone 4, så man kan inte begära för mycket.
 
 
Bänkskåpen börjar komma på plats, här det som skall rymma häll och ugn.
 
 
Några lådor har kommit på plats. Dessa är till grytorna och ersätter mitt gamla grytskåp.
Hela köket är ritat med nästan enbart lådor och inga skåp alls. Mer praktiskt, du slipper kasta dig ner på golvet och sticka in huvudet och leta längst in i skåpet. Här drar du ut lådan och ser direkt hela vägen in var just den grytan, skålen du skulle ha befinner sig.

 
Tjoho, ugnen på plats och den fungerar!

 
Att såga ut hålen för hällen och vasken var inte helt lätt. Det som var enkelt var att mäta ut var hålen skulle vara. Får att kunna såga så mitt i får man först borra ett stort hål så sticksågen går in i skivan och det var inte heller så svårt. Att såga sedan var ganska svårt. Bänkskivan är tjock, 3 cm och väldigt kompakt - stavlimmad bok. Det var tungt att såga, men det gick jättebra i alla fall.
 
 
Denna lilla/smala bänk fick vi såga en bänkskiva på längden eftersom bänkskivorna kommer i fasta mått så är de 60 cm breda och här behövde vi ju bara en 40 cm bred bänkskiva. Tungt sågjobb även här med andra ord.

 
Det piffigaste av allt, "låda i lådan". På utsidan ser det ut som en bred låda men inuti finns det en sk hemlig låda också. Man kan inte ha för höga saker men ex kryddburkar och vanliga bestick går ju bra! IKEA har väldigt smarta lösningar.

 
Nu har jag t o m inrett lite grand, med ett galler att ställa heta kastruller på, min fina citruspress och så mina älskade burkar - "Boîte à...."

 
Vasken så, med lite gammaldags kran.

 
 Till sist en liten inblick i frysen..
 
Till sist var hela köket tillbaka, eller rättare sagt ett helt nytt kök har vi byggt upp. Allt från planeringen, ritandet till installerandet har vi gjort helt själv och det var fantastiskt roligt.
Jag är otroligt nöjd med mitt verk och jag kommer att visa många fler bilder från köket här allt eftersom.
Det är andra gången jag står som byggmästare och inredare av ett nytt kök från början till slut. Har även gjort detta i villan där jag bodde tidigare när jag var gift.
Det är en underbart rolig utmaning att först planera, fundera, ändra och se köket växa fram först i ritningar men sen också i verkligheten!!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar